Takaisin

Monipuolisuus on valttia

Jos työ Lapissa kiinnostaa, kannattaa vaihtoehtoja miettiä avoimesti, sillä tänä talvena erilaisia töitä riittää. Työnantajat arvostavat reipasta asennetta ja monipuolisuutta. Näköalaravintola Tuikun Jarkko Kuusisto kertoo, mikä Lapissa vetää.

Suurin osa Lapin sesonkitöistä kytkeytyy tavalla tai toisella matkailuun, joka on viime vuodet kasvanut voimakkaasti. Tänä vuonna tiedossa on huippusesonki, joten töitä tekevälle riittää.  

Erilaisten oppaiden lisäksi talvikautena töitä on runsaasti tarjolla kokeille, tarjoilijoille, siivoojille, järjestyksenvalvojille, kiinteistöhuoltajille, tiskijukille, vastaanottovirkailijoille, myyjille sekä hiihtokeskusten työntekijöille. Näitä töitä löytyy TE-toimiston ja vuokratyöfirmojen sivuilta, mutta voi myös ottaa suoraan yhteyttä yrityksiin.  

Kausityö antaa vapauden valita, mutta läpi vuoden Lapin alueelta löytyy matkailun lisäksi paljon muitakin aloja. 

– Sesonkihuippuna voi tehdä useampia töitä eri yrittäjille. Päivällä voi palvella rinneravintolassa, ja illalla jatkaa vaikka ruokapaikoissa tai paareissa, toteaa yrittäjä Jarkko Kuusisto Peak Laplandista.  

Yrityksellä on muun muassa Levin vanhin ja alkuperäisin Näköalaravintola Tuikku, missä Levin huipulla tanssitaan iltapäivisin legendaariset tunturihumpat, ja iltaisin Tuikku toimii tilausravintolana ryhmille.  

– Vaihtoehtoisesti voi myös tehdä erilaisia töitä ja toimia matkailualan monipuolisissa tehtävissä, jos haluaa tulla Lappiin talvikaudeksi tienaamaan. Nyt se onnistuu. Samalla saa erittäin hyvää työkokemusta, mistä on jatkossa hyötyä, Kuusisto jatkaa.

Yhteistyö ja asiakaspalaute auttavat jaksamaan

Yrittäjiltä sesonkivaihtelut vaativat suunnittelua ja henkilöstötarpeen arviointia. Kuusisto on tyytyväinen, että yhteistyö eri yrittäjien kesken myös toimii.  

– Yrittäjät auttavat toisiaan, ja henkilökuntaa voidaan joskus jakaa avuksi tarpeen mukaan. Se helpottaa ruuhkahuipuista selviytymiseen.  

Kuusisto on toisen polven yrittäjä, jolla on koulutus sekä ravintola-alalta että markkinoinnista. Monipuolisia asiakaspalvelutaitoja tarvitaan, sillä kauden kohokohtina aurinkoisena kevätpäivänä Tuikussa saattaa käydä yli kolmetuhatta asiakasta nauttimassa terassilla tunturimaisemista ja hyvästä seurasta. Se tietää kiirettä ja vaatii palvelualttiutta ja hyviä hermoja.  

Mikä yrittäjää kannustaa vuodesta toiseen jaksamaan?

– Asiakaspalvelu, paras palaute on tyytyväiset asiakkaat. Yhteistyö, meillä on mahtava henkilökunta. Monipuolisuus, täällä pääsee tekemään hyvin erilaisia töitä, luettelee Kuusisto.

Asiakaspalveluun oppii

Millaisia työntekijöitä sitten Lapissa arvostetaan? Millaista asennetta haetaan matkailualalla, palveluammatissa toimivilta?  

Kuusiston kertoo, että työnantajat arvostavat avointa, joustavaa ja monipuolista asennetta. Myös koulutusta ja kokemusta arvostetaan, etenkin vaativissa asiakaspalvelutehtävissä. Kuka tahansa ei voi olla gourmet-ravintolan kokki ja loihtia taidokkaita annoksia ripeällä tahdilla.  

– Yritämme löytää asiakaspalvelijoita, jotka omaavat riittävän ammattitaidon työtehtäviin ja haluavat antaa parasta palvelua. Kannattaa kouluttaa itseään, jos haluaa mieleisiä töitä. Osaajille maksetaan paremmin. 

Vaikka työnteko on välillä melko rankkaa, kun asiakasmäärät ovat valtavat, kiire painaa ja päivät joskus pitkiä, on työyhteisö arjen jaksamisessa tukena. Se on tiivis ja kannustava. Lapissa oppii tekemään töitä yhdessä, asiakaslähtöisesti ja sydämellä ja luomaan asiakkaalle oikean fiiliksen. Tästä taidosta on hyötyä lähes jokaisessa ammatissa.  

Jos pystyy tekemään erilaisia töitä, ei vapaa-ajan ongelmia takuulla tule. Kuusisto kuitenkin muistuttaa, että elämä Lapissa ei ole vain työntekoa, vaan Lapista kannattaa myös nauttia ja ottaa sen eksotiikasta kaikki irti. 

– Lapissa on sisältöä, jota ei voi selittää vaan joka pitää itse kokea!